Junamatkalla Pietariin ja Moskovaan

Käytiin perheen kanssa Moskovassa, mennessä pysähdyttiin päiväksi tutkimaan Pietaria. Edellisestä Moskovan visiitistä olikin vierähtänyt tovi: kävimme siellä miehen kanssa vuonna 2002. Yövyimme jopa samassa hotellissa kuin tuolloin. Paitsi että ei siinä hotellissa ollut mitään samaa – lukuun ottamatta sijaintia, se oli sama; lähellä Punaista toria.

Vuonna 2002 hotelli ilmensi vielä täysin neuvostoaikaa. Yleisilme oli tunkkainen ja ankea, nyt hotellista oli tehty ylellinen marmoripalatsi. Erityisesti tykkäsin hotellin spa-osastosta. Yöjuna Pietarista saapui Moskovaan aamulla, ja hotellihuone ei tietenkään ollut meille vielä siihen aikaan valmiina, mutta pääsimme heti kylpyläosastolle, ja nautimme siellä olosta koko aamupäivän lounasaikaan asti.

Naisten spa- ja relaxation osastolla oli sellainen erikoisuus kuin jäähilesuihkulähde. Eli seinästä tuprusi jäähielellä kulhoon, mihin oli laitettu tarjolle pikku pyyhkeitä. Olipa loistoyhdistelmä mennä ensin höyrysaunaan ja/tai infrapunasaunaan ja sitten hieroa ihoa jäähilepyyhkeillä. Ah autuutta! Tämän ihanuuden löydettyäni kävin spassa joka päivä aamuin ja illoin. Tällaiselle kuumottavalle keski-ikäiselle naiselle jäähilesuihkulähde on dream-come-true! Olisipa kotona jääkaapissa jäähileautomaatti! Ottaisin tämän kylmäpyyhinnän kauneusrituaaleihini.

Edellisellä vierailulla melkein kaksikymmentä vuotta sitten ei kaupungissa juurikaan näkynyt turisteja. Muistelen että olimme Tretjakovin taidegalleriassa suurin piirtein yksin. Silloin oli heinäkuun loppu, ja päättelimme että kaikki moskovalaiset ovat lähteneet lomille, kaupunki oli niin hiljainen. Nyt jouduimme jonottamaan samaan taidegalleriaan puolitoista tuntia, ja Leninin mausoleumiin kaksi tuntia.

Lauantai-iltana, kun palasimme taksilla taidemuseosta hotellille, näimme matkanvarrella kypäräpäisiä mellakkapoliiseja marssimassa. Hotellin lähettyvillä tien varrella oli poliiseja parin metrin välein. Oli aika pelottava näky. Kaupunki varautui mielenosoituksiin. Niitä emme nähneet, ne rähinät pidettiin kauempana. Päätimme kuitenkin sinä iltana pysytellä kaiken varalta hotellin lähettyvillä.

Pidän venäläisestä kulttuurista ja ihmisistä. Palvelu on kaikkialla erinomaista, tyyli ystävällinen ja jotenkin ”kaino”. Venäläiset ovat aika hiljaista ja ujoa kansaa. Sen huomaa esimerkiksi metrossa, missä aina on ihan hiljaista, vaikka ihmisiä on paljon. Helsingissä kun menee metroon niin melkein saa korvatulpat olla, voi sitä äänekkään naurun ja kaakatuksen määrää!

Henkilökuntaa on myös joka paikassa paljon, ja se on paikallista. Palvelu pelaa. Muualla matkatessa hotellien, ravintoloiden ja taksien työntekijät ovat usein muualta tullutta vierastyövoimaa. Venäjällä työvoima on paikallista. Siitä tulee kiva tunnelma, koska pääasiassa turisti törmää juuri näihin ihmisiin ja he edustavat turistille paikallisuutta.

Paluumatkan teimme pikajunalla. Matka Moskovasta Pietariin kesti vain 3.5 tuntia. Ja saman verran Pietarista Helsinkiin. Ensi kerralla aiomme ottaa yöjunan suoraan Helsingistä Moskovaan. Hankimme vuoden viisumit. Ajatuksena on käydä Venäjällä seuraavan vuoden aikana useammin, ja nyt kun on viisumi valmiina se käy kätevästi. Sen kun hyppää junaan.

Junamatkustaminen on helppoa ja vaivatonta. Pääsee suoraan kaupungin keskustaan, ylimääräiset siirtymät jäävät pois, maahantulomuodollisuudet sujuvat kätevästi matkan aikana, ei tarvitse jonottaa passintarkastuksiin. Junassa voi syödä, katsella maisemia, jalkatilaa on. Lentokone tuntuu junaan verrattuna aika ahtaalta ja ankealta kulkuvälineeltä.

Pietarissa voi käydä konserteissa ja kyllä Eremitaasissa ja eri palatseissa riittää koluttavaa useampaan kertaan. Moskovassa samoin, nähtävää on paljon. Ja Punainen tori olisi kiva nähdä joulutunnelmissa, nytkin tavaratalo Gum ja sen ympäristö oli valaistu bling-bling tyyliin ja kukkameri peitti kadun. Oli sadunomainen miljöö illan pimetessä.

Nyt olemme jo takaisin kotona. Juna Pitarista lähti 20.30 ja oli Helsingissä keskiyöllä. Paluu arkeen edessä. Täytyypä tästä lähteä lenkille.